آموزش میوه آرایی

پنجشنبه سی ام آبان 1387

مهارتهای گفتاری كودكان و مصرف ماهی در دوارن بارداری

كودكانی كه مادرانشان در دوران بارداری به طور مداوم ماهی مصرف میكرده اند، به مهارتهای گفتاری و ارتباطی بهتری دست پیدا میكنند. محققان دانشگاه نورث كارولینا در آمریكا با مطالعه رژیم غذایی۷ هزار و۴۰۰ زن در دوران بارداری و همچنین بررسی نوزادان آنها متوجه شدند مصرف ماهی سبب افرایش مهارتهای گفتاری و اجتماعی كودكان میشود. نوزادان ۱۵ ماهه ای كه مادران آنها دست كم یكبار در هفته ماهی میخورده اند، تا ۷ درصد بهتر از نوزادانی كه مادرانشان ماهی مصرف نمیكرده اند، معنی لغات را درك میكنند و از مهارتهای گفتاری و اجتماعی بهتری نیز برخوردارند. محققان همچنین متوجه شدند نوزادانی كه تا قبل از تولد یك سالگی دست كم یكبار در هفته ماهی میخورند نیز دارای تواناییهای گفتاری و اجتماعی بهتری هستند. به گفته جولی دنیلز محقق این دانشگاه ، ماهی یك منبع غذایی سرشار ازمواد ضروری رشد جنین محسوب میشود و البته ماهیهای آبهای آلوده نیز به علت آلوده بودن به جیوه ، میتوانند بر رشد جنین آثار سوئی داشته باشند.
بررسیها نشان میدهند كه مصرف ماهی بین یك تا سه بار در هر هفته و به مقدار۱۲۰ گرم در هر وعده غذایی میتواند برای بدست آوردن نتایج مطلوب كافی باشد و مصرف بیش از این مقدار موجب افزایش تواناییهای ذهنی نوزادان نمیشود. ماهیهای چرب نظیر ماهی قزلالا و ماهی تن دارای اسیدهای چرب اومگا ۳ هستند كه برای رشد طبیعی و توسعه دستگاه عصبی و مغز جنین ضروری است .
محققان حاضر در این مطالعه یادآور شدند برای روشن شدن این موضوع كه مصرف ماهی در نواحی با میزان بالاتر آلودگی به جیوه ، برای جنین مادران باردار دارای ضرر بیشتر است یا سود بیشتر، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

وزن جنین و مصرف کلسیم

مصرف مكمل كلسیم در دوران بارداری می‌تواند مستقل از طول مدت بارداری، وزن هنگام تولد را افزایش دهد.
مصرف روزانه یك گرم مكمل كلسیم توسط زنان باردار سالم در سه ماهه سوم بارداری موجب افزایش وزن نوزاد می‌شود.در این مطالعه ۶۸ زن باردار سالم از هفته ۲۰ تا۲۸ بارداری وارد مطالعه شدند و بصورت تصادفی در یكی از دو گروه مكمل كلسیم (۳۳نفر) و دارونما (۳۵نفر) قرار گرفتند.
فشار خون، وزن قد و نمایه توده بدنی (BMI) در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد: هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر سن، تعداد، زایمان قبلی، قد، وزن و فشار خون با دریافت كلسیم غذایی وجود ندارد.
همچنین نتایج حاكی از آن است كه مصرف مكمل كلسیم بر اندازه‌های قد و دور سر هنگام تولد نوزاد تاثیری نداشته اما میانگین وزن هنگام تولد در گروه مكمل كلسیم (۳۲۴۱گرم) بیشتر از گروه دارونما (۳۰۱۱ گرم) بوده است.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

مصرف شکر در دوران حاملگی

مصرف زیاد شكر و مواد نشاسته‌ای در دوران بارداری باعث بروز نقایص دستگاه عصبی در جنین می‌شود. مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نشاسته‌ای به ویژه در سه ماهه نخست بارداری خطر بروز نقص لوله عصبی و نخاعی را در فرزندان آنها افزایش می‌دهد.
بر اساس این تحقیق، پزشكان اكنون فرضیه ارتباط بیماری دیابت و افزایش قند خون در ابتدای دوران بارداری را با ناهنجاریها و نقایص عصبی جنینی تایید می‌كنند. افزایش قند خون و اختلال تحمل گلوكز در دوران بارداری خطر آسیبهای جنینی را بیشتر می‌كند. از این رو كنترل و آزمایش قند خون در این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

امگا ۳و جنینی تا آستانه نوجوانی

اساس یك زندگی پر از سلامت در كودكی نهفته است، دریافت منظم و صحیح اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا ۳ از گهواره و بلكه پیش از آن در دوره جنینی سبب محافظت از بدن در مقابل بسیاری از امراض امروزی می شود - امراضی كه منشا بیماریهای ناتوان كننده مزمن و علت مرگ های زود هنگام هستند. وقتی جنین در حال گذراندن دوره تكامل خود طی سه ماهه آخر حاملگی است، در مغز و دستگاه عصبی او یكی از مشتقات زنجیره بلند امگا۳ به نام DHA تجمع می یابد. این ماده جزیی اساسی برای تكامل بافت مغز، رشد سلولهای عصبی و شبكیه چشم است. جنین تا قبل از تولد DHA مورد نیاز خود را از مادر تامین می كند (به قسمت ((مراحل زندگی - ۲)) مراجعه شود).
پس از تولد نیز كودكان این ماده را از شیر مادر به دست می آورند. شیر مادر بطور نسبی ۳ تا ۴ برابر بیش از هر ماده غذایی دیگر حاوی امگا ۳ و امگا ۶ است. مقادیر فراوان DHA وقتی به كودك می رسد كه مادر غذاهای حاوی امگا ۳ بسیار مصرف كند. كودكانی كه از شیشه شیر می خورند ممكن است در صورتی كه شیر خشك آنها غنی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه مثل DHA نباشد، امگا ۳ كافی دریافت نكنند. تا همین اواخر به این شیر خشك ها هیچ اسید چرب غیر اشباع چندگانه با زنجیره بلند (LCP) اضافه نمی شد. مطالعات نشان داده است كه مغز كودكانی كه با شیر خشك تغذیه شده اند نسبت به كودكانی كه از شیر مادر استفاده كرده اند DHA كمتری دارد.
كودكان تغذیه شده با شیر خشك احتمالا DHA كمتری هم در بافت های عصبی خود نسبت به كودكان تغذیه شده با شیر مادر دارند و ممكن است دچار تاخیر در تكامل چشم نیز بشوند. شیرخواران نارس نسبت به نوزادان ترم (رسیده )، DHA كمتری در بافتهای بدن خود دارند. این كودكان در صورتی می توانند عقب افتادگی رشدی خود را جبران كنند كه از شیر مادر یا شیر خشك های غنی شده با امگا۳ استفاده كنند. در یك بررسی برای مطالعه اثر اضافه كردن DHA به شیر خشك، نوزادان تغذیه شده با این نوع شیرها نه تنها در زمان آزمون عكس العمل هوشی بیشتری داشتند (در سن ۴ ماهگی )، بلكه در ۶ سالگی نیز توانایی بیشتری در حل مساله داشتند. محققین همچنین دریافتند كه توانایی حل مساله و قدرت تصمیم گیری این كودكان همچنان رو به افزایش است. مطالعات جدیدتر نشان می دهد تغذیه نوزادان با شیرهای خشك حاوی امگا ۳ به صورت معنی داری موجب پایین بودن فشارخون در كودكان در سنین بالاتر می شود. در مورد اثرات دریافت كافی امگا۳ بر رایج ترین بیماری های كودكان نیز پژوهش های دامنه داری صورت گرفته است كه در اینجا به برخی از آنها اشاره می كنیم.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

ویتامین و املاح مورد نیاز حاملگی

ویتامین و املاح برای حفظ سلامت بافتهای جنین و مادر و انجام طبیعی فعالیت های بدن مورد نیاز هستند. ویتامین ها و املاح در میوه و سبزیها وجود دارند. ویتامین های مهم مورد نیاز دوران بارداری عبارتند از :
▪ ویتامینA : مهمترین نقش ویتامین A ، تاثیر در تشکیل سلولهای مغز و شبکیه چشم است. ویتامین A در جگر، تخم مرغ ، لبنیات ، سبزیجات برگ سبز و زرد رنگ مانند هویج است.
▪ ویتامینC : ویتامین C، باعث تقویت سیستم ایمنی مادر می شود. به همین علت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است. کمبود ویتامین C می تواند باعث افزایش فشارخون مادر در۳ ماهه آخر بارداری شود. مهمترین منابع ویتامین C، میوه ها بخصوص انواع مرکبات و سبزیجات است.
▪ اسید فولیک : یکی از مهمترین ویتامین ها، اسیدفولیک است. نیاز به این ویتامین به دلیل افزایش حجم خون مادر افزایش می یابد. کمبود این ویتامین در هفته های اول بارداری می تواند باعث ایجاد اختلالات عصبی در جنین شود. اسیدفولیک به طور عمده در انواع سبزیهای دارای برگ سبز تیره ، لبو، کلم و پرتقال وجود دارد.
● املاح مهم مورد نیاز در دوران بارداری کدام است؟
▪ کلسیم: کلسیم به دلیل نقش مهم آن در ساخت اسکلت و استخوان های جنین و جلوگیری از پوکی استخوان در مادر، یکی از مهمترین املاح مورد نیاز در دوران بارداری است.
نکته قابل توجه این است که متاسفانه مادران به میزان کافی از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمی کنند. کلسیم در شیر ، ماست ، پنیر، ماهی ساردین و کیلکا وجود دارد.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

مصرف لبنیات و دو قلوزایی

نتایج پژوهش ها نشان می دهد زنانی كه مواد لبنی به میزان فراوان استفاده می كنند بیشتر از زنان دیگر، فرزندان دوقلو به دنیا می آورند.پژوهشگران می گویند پروتئین موجود در جگر دامهای شیرده، عاملی است كه به آوردن نوزادان دو قلو در مادرانی كه لبنیات فراوان مصرف می كنند منجر می شود. به گفته پژوهشگران مصرف لبنیات سبب می شود تا تخمك های بیشتری تولید شود و احتمال به دنیا آمدن فرزندان دوقلو افزایش یابد.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

تاثیر استرس بر رژیم غذایی زنان حامله

استرس، اضطراب، خستگی و دیگر ویژگی‌های روانشناختی ممكن است بر انتخاب غذا توسط زنان باردار تاثیر گذارد. رژیم غذایی یك مادر بر تكامل سالم جنین او و سلامت نوزادش تاثیر می‌گذارد. این اولین مطالعه انجام شده برای بررسی فاكتورهای روانی بر رژیم غذایی دوران بارداری است. زنانی كه بیشتر احساس خستگی می‌كنند، استرس بیشتری دارند و مضطرب‌ترند، بیشترغذا می‌خورند و بویژه كربوهیدراتادتری مصرف
میكنند. در حالی كه خوردن غذای بیشتر منجر به افزایش ریزمغذی‌های مهم می‌شود، باعث كاهش دیگر عوامل مانند فولات (اسید فولیك) و ویتامین "C" می‌گردد.
زنانی كه طی دوران بارداری خستگی بیشتری داشتند، غذاهای انرژی‌زا و روی بیشتری هم مصرف می‌كردند، اما دریافت اسید فولیك كمی داشتند. زنانی كه بیشتر دچار استرس بودند نان و غذاهای مختصر حاوی چربی‌ها، پروتئین‌ها، آهن و روی بیشتری مصرف می‌كردند. زنان باردار مضطرب هم مصرف ویتامین "C" كمتری داشتند.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

نیاز غذائی مادران شیرده

مادر شیرده نیاز به منابع غذائی کافی برای رشد نوزاد و سلامتی خود دارد. تغذیه درست مادر سهم بسیار مهمی در تولید شیر کافی و مغذی دارد. با ادامه دادن به مصرف غذاهای با کیفیت در دوران آخر بارداری و دوران شیردهی مادر آمادگی کافی را برای تولید شیر کافی خواهد داشت. مادر شیرده حدوداً ۸۰۰ میلی‌لیتر شیر در روز تولید می‌کند (این میزان در افراد مختلف کمی متفاوت است). هر ۳۰ سی‌سی شیر حاوی ۲۰ کالری است و در نتیجه کل شیر تولید شده حدود ۶۰۰ کالری است. به علاوه برای تولید این شیر نیز نیاز به انرژی مضاعف است.
در نتیجه میزان کل کالری مورد نیاز در حدود ۷۵۰ کالری علاوه بر کالری مورد نیاز روزانه است. توصیه کلی این است که یک خانم شیرده باید حدود ۵۰۰ کالری بیش از نیاز معمولی روزانه خود برای تأمین شیر کافی مصرف کند. باقی‌ماندهٔ نیاز انرژی از ذخیره چربی بدن تأمین می‌شود. همچنین توصیه می‌شود مادر شیرده میزان کافی پروتئین، کلسیم، منیزیوم، روی و حدود ۱۰ تا ۱۶ لیوان مایعات مصرف کند.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

تاثیر خوردن سیب در دوران حاملگی بر سلامت جنین

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد زنان با خوردن سیب در دوران بارداری به جلوگیری از ابتلای فرزندشان به آسم و علائم مربوط به آن کمک می کنند.
به گزارش مدلاین پلاس محققان هلندی و اسکاتلندی رژیم غذایی دو هزار زن باردار و کنترل سلامت ریه فرزندان آنها را مورد بررسی قرار دادند.
در میان تنوع زیاد غذاهای مورد مصرف زنان باردار فقط مصرف سیب اثر حفاظت بخشی را در ارتباط با وقوع خس خس و آسم در کودکان نشان داد.
این محققان دریافتند که احتمال وقوع خس خس سینه در کودکانی که مادرانشان در هفته بیش از چهار سیب می خوردند ۳۷درصد و این احتمال در مورد آسم تایید شده توسط پزشک در این کودکان ۵۳ درصد کمتر بود.
این ارتباط اختصاصا در مورد سیب ونه مصرف کل میوه و سبزی مشاهده شد که احتمالا به علت محتوای فیتوکمیکال های این میوه مانند فلاونوئیدهاست که مشخص شده در عملکرد ریه هم اثرات مفیدی دارند.
خوردن ماهی در دوران بارداری نیز نشان داده شده خطر حالت اگزمای پوستی را در کودکان کاهش می دهد.
به گفته محققان در صورت تایید این یافته ها توصیه های مربوط به تغییر برنامه غذایی طی بارداری ممکن است به جلوگیری از آلرژی و آسم دوران کودکی کمک کند.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه سی ام آبان 1387

اثر اسید های چرب ضروری بر بانوان باردار

مصرف چربی ها كه مادر درزمان بارداری مصرف میكند میتواند بر عملكرد مغز جنین تاثیر گذار باشد. هفته های اول بارداری وسه ماهه آخر زمانی است كه دستگاه عصبی در حال شكل گرفتن است ونقش مهمی برروی سیستم اعصاب وآلر ژی ،آستم ، بینائی ، پرخاشگری، پیش فعالی ،عصبانیت وفشار خون دارد.
اولین بار در سال ۱۹۷۰ اسید های چرب به نام امگا۳ w۳ معرفی شددر آن سال یك محقق دانماركی دریافت اسكیموهای گرینلند علیرغم مصرف چربی ها چربی خون پائین دارندوشیوع بیماریهای عروقی در آنها كم است. اسكیموها غذاهای چرب را از فوك های دریائی وماهی ها مصرف میكردند در سال ۱۹۸۳ اولین مورد فقر امگا۳ در دختر بچه ۶ ساله با علائم عصبی وبی حسی ونوروپاتی معرفی شد.

نوشته شده توسط گروه آشپزی در |  لینک ثابت   • 
مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر